Arne Wossink

Werkwijze
Korenbrug in de avond, Leiden, by Arne Wossink

Mijn timelapse werkwijze valt uiteen in drie delen: voorbereiding, fotografie en nabewerking. Het maakt daarbij niet uit of ik aan een project voor mezelf of voor een opdrachtgever werk.

Voorbereiding

Aan de eigenlijke fotografie van een timelapse clip gaat een zorgvuldige planning en voorbereiding vooraf. Wanneer mogelijk bekijk ik een locatie het liefst in het echt. Als dit niet mogelijk is zijn er gelukkig veel online hulpmiddelen die mij kunnen helpen om de beste plek te vinden van waaraf ik de timelapse kan maken. Tijdens de planning bepaal ik ook de beste tijd om te fotograferen, kijk ik naar het weerbericht en verkrijg ik toestemmingen om ergens te mogen fotograferen wanneer dit nodig is.

Fotografie

Het kost soms minder dan een uur tijd om een timelapse clip te maken, maar soms ook meerdere uren. Dit is afhankelijk van de complexiteit van het onderwerp en de set-up van de camera. Een statische timelapse van bewegende auto’s of mensen kan in minder dan een uur tijd gemaakt worden. Een hyperlapse of een set-up waarbij een slider of andere vormen van motion control gebruikt wordt kan enkele uren duren. Een timelapse die een zonsop- of ondergang laat zien kan tot vijf of zes uur duren. Dit wordt ook wel de “heilige graal” van timelapse fotografie genoemd, omdat het een moeilijke techniek is die veel vakkennis van de fotograaf vereist. Een timelapse die de beweging van de sterren of de maan laat zien kan net zo lang duren.

Nabewerking

Na de fotografie worden alle foto’s op een externe harde schijf opgeslagen, waarvan ook direct een back-up wordt gemaakt. Iedere clip wordt vervolgens bewerkt in Adobe Lightroom. Wanneer nodig kunnen clips nog verder bewerkt worden in LRTimelapse om flikkeringen te verwijderen, of in Adobe After Effects om hyperlapse clips te stabiliseren. Het uiteindelijke product dat naar de opdrachtgever wordt gestuurd kan bestaan uit losse foto’s of filmbestanden tot 4K.